Tuesday, February 15, 2011

Bukan kerna nama

tergerak hati untuk berkongsi sedikit curahan isi hati.
ia..skrg sedang menghitung hari menanti tarikh bila lagi "tggjwb" ini akan berakhir..
Hampir 4 thn aku disini..hampir 4 thn itu jg lh mcm2 dugaan datang menguji kesabaran n imuniti minda serta badan ini menepis sgala jenis masalah yg datang..

aku insan biasa..aku pelajar biasa..ttp aku jg seorang nahkoda yg memimpin segerombolan anak buah yg harus aku jaga kebajikan nya,yg byk ideanya,yg banyak kehendaknya...aku akui aku sudah penat memikul tgs ini..kdg2 aku mengomel n menyumpah sendiri krn aku menerima tggjwb yg sungguh besar utk aku pikul n aku sedar kemampuan aku tidak setinggi itu.....namun,Tuhan terus-terusan menguji aku dgn memberi aku pelbagai "tggjwb" besar dimana aku harus menjadi sgt2 kuat...

tapi sygnya aku tidak sekuat itu..sering kali jg aku menitiskan air mata krn terluka, sering kali jg hati aku terguris luka, sering kali jg badan ini sudah tidak mampu menanggung kepenatan yg tak sudah..sering kali jg aku tertidur didlm kelas krn kehabisan tenaga n motivasi....aku capek!!! (>_<")

aku tidak punyai kelebihan berbanding rakan-rakan yg lain..aku ttp perlu hadiri kuliah n memenuhi kredit kuliah..aku masih lagi perlu menjaga disiplin aku,aku masih lagi perlu mematuhi jadual rutin harian kuliah + gerko + assignment + isl + tutorial..malah kerja aku bertambah-tambah dari orang biasa...namun,walaupun penat aku gagahi juga..masih lagi tersenyum n masih lg menjalankan tggjwab aku sebaik yg mungkin..

tapi teman....
aku akui..ada masanya aku sgt kecewa..sgt kecewa pada org yg kurang memahami..adat sbg insan yg memegang n menjaga sebuah nahkoda..aku kdg2 dijadikan biskut kering yg dinikmati semasa minum petang.apa yg aku buat diperhatikan,apa ku perkatakan dijadikan topik terhangat..semua serba tak kena...
malahan,ada yg mngatakan ketua  nahkoda ini (aku lh tue) tidak memainkan peranan untuk mengemudi nahkoda ini ke arah yg betul.... (=.=)

ia..aku terbuka terima kritikan,aku terbuka menerima teguran..namun jgn bilang aku tidak berbuat apa2..perlukah aku mengarang karangan atau laporan sepanjang 1000 patah perkataan utk aku khabarkan kerja yg aku buat?perlukah aku menggunakan media massa utk aku promosikan hasil kerja aku?
teman..jgn silap..bukan nama yg ku cari,bukan glamour yg ku kejar,bukan balasan yg aku minta ttp aku cuma minta rasa sedikit empati n penghargaan pada aku insan biasa yg berkerja 2,3,4,5 kali ganda ini...malah,yg aku terkilan..jika dulu masa aku bukan siapa2 org akn menegur aku bertanya "ok ka?study semua ok?sihat ka" tetapi sekarang aku lebih bnyak dihujani dgn pertanyaan "elaun dh keluar ka?","apa tindakan ko sbg ketua,proaktif lh ckit?'' bukan semua..tetapi sebilangannya begitu...

aku pinta padamu teman ku..
andai aku ketua yg tidak ada fungsinya,tidak mampu menjaga kebajikan anda...ambillah iktibar daripada kejahilan aku..
tetapi andai aku ketua yg anda hormati..pastikan anda menjadi orang yg 1000X ganda lebih baik n hebat dari aku..
maafkan aku andai aku punyai kelemahan..maafkan aku andai aku tidak sempurna..maafkan aku andai aku melukakan hati anda..



sesungguhnya..saya bekerja bukan kerna nama..saya bekerja kerana tggjwab serta kepercayaan yg telah diberikan sebaik yg mungkin..aku menulis bukan kerana mengeluh,aku menulis bukan utk menyalahkan sesiapa..aku cuma menulis agar anda memahami...aku insan biasa,masih punya hati yg perlu dijaga...,

2 comments:

yuu naf said...

jgn kcewa kak.... sya fham keadaan sbgai ktua... byk yg perlu dfkirkn... bkn fkir tuk dri sndri ttp mlibatkan kbjikan org lain..... sabar yea kak.... disebalik klmahn yg ada tu, sbnarnya ada kkuatan yg xkan dimiliki oleh org lain..... akak blh bt sstu prkra dgn smprna, ttp musthil setiap org lain dpat mlkukannya sprtimna akak tlah lkukan.... akak da bt yg trbaik... :)

dreamforstar said...

i can't be a good friend i'm sorry...i can't lend u my shoulder when u need it..and sometime i scolded u send u away without knowing why..but hope u know u still a very precious person in my heart... u're still the most shinning Jewel, still there are part of u that i hate..but there's a bigger part in u that i LOVE..i hope when we out of this tiny stupid world u still hold my hand like the very first time i met u 4 years ago... with u i can trow away my anger..and i completely be who i am... with u i able to achieve most beautiful moment in life ...

Post a Comment